عربستان سفیر ایران را اخراج کرد ! 

متاسفانه همواره این جمله ی تکراری را شنیده ایم " فلان چیز رو از غرب یاد گرفیتم اما فرهنگشو ( راه و رسم ، جزئیات ) یاد نگرفتیم " !

منظور چیست ؟

 

دیپلماسی ! دیپلماسی ( نه سیاست ) یکی از مواردی است که باید از کشورهای غربی ، شرقی و در رأس آن آمریکا یاد بگیریم !

دقیقا کدام بخش این دیپلماسی مد نظر است ؟ 

دیپلماسی لبخند تا جایی ادامه پیدا می کند که جواب دهد ، در غیر این صورت دیگر لبخندی در میان نیست ! این تجربه ای است که نیاز به سفر در تاریخ نداشته و همین چندی پیش نظاره گر آن بودیم .

حال آل سعود ، به راحتی حجاج را به قتل می رساند ( شهید می شوند ) و مسئولیت آن را قبول نمی کند ، اقدامی در سطح دولت به صورتی که آل سعود کلاهش را سفت بگیرد مشاهده نمی کنیم ( جز سخن رهبری که قاطعانه مسئله را برای آل سعود روشن کرد ) ، سخنرانی های پی در پی تهاجمی نسبت به ایران ، زبان نصیحت گرایانه دولتمردان را در پی دارد ، امنیت سفارت عربستان به درستی و قاطعانه تامین نمی شود ( اگرچه اقدام گروه حمله کننده به سفارت به هیج وجه قابل پذیرش نیست ، نتیجه این اقدام فقط و فقط ضرر به بیت المال ( پرداخت غرامت ) و مشکلات بین المللی متعاقب می باشد ) و بهانه ی لازم را برای منحرف کردن بحث اصلی برای آل سعود فراهم می کند .

نتایج این گونه عکس العمل ها در نهایت ، اگر چیزی جز اخراج سفیر ایران بود جای سوال داشت ! چون آل سعود پیامی ( منظور جنگ یا اقدامات مشابه نیست )  را دریافت نمی کند تا متوقف شود .

امیدواریم در آینده ای نزدیک با اقدامات متناسب ، آل سعود کلاهش را سفت بگیرد .

اولین اقدام لغو چندین ساله حج عمره می تواند باشد که این تصمیم در مورد حج عمره می بایست بدون درنگ بلافاصله بعد از عدم پذیرفتن مسئولیت فاجعه حج توسط آل سعود گرفته می شد ، در مورد حج تمتع هم به نقل از :

 

استطاعت که آیه 97 سوره مبارکه آل‏ عمران‏ آن را چنین بیان کرده است:

 

فِیهِ آیَاتٌ بَیِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِیمَ وَ مَنْ دَخَلَهُ کَانَ آمِناً وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِیلاً وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ عَنِ الْعَالَمِینَ

مراد از استطاعت، داشتن توانایی مالی؛ و برخورداری از سلامت و قدرت بدنی؛ و باز بودن راه و امنیت مسیر؛ و وسعت وقت و کافى بودن آن براى حج است؛ پس در وجوب حج استطاعت شرعی معتبر بوده و قدرت عقلی داشتن کافی نمی‌باشد.

 

که نه امنیت وجود دارد ، نه دیگر راهی باز است ( قطع روابط دیپلماتیک ) ... 

در پایان با تشکر از دولت بابت تلاش های انجام شده در کاهش تنش های بین المللی ، این را به عنوان نصیحت عرض می کنم که هیچ گاه به دلیل مشکلات بنیادین با برخی کشورها این تنش ها نه به صفر می رسد و نه به سمت صفر میل می کند .

پس :

تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل 

والسلام


به روز رسانی :

پس از اقدام عربستان ، بحرین ( جزیره ) نیز روابط خود با ایران را قطع کرد ، امارات نیز کاهش سطح روابط با ایران را اعلام کرد .

همان طور که در متن آمده بود ، با توجه به اقدام عجیب امارات در حمایت از عربستان با توجه به سود بالای امارات از روابط با ایران (توریست و بازرگانی)، واقعا جای سوال است که آیا دولت ایران همانند روسیه که اقتدار خود در رابطه با ترکیه را با تحریم عملی ( صنعت گردشگری و ... ) نشان داد ، اقدامی عملی و متناسب انجام خواهد داد ؟