از نظر تبیان :

 

 

 

اینشتین و دکتر حسابی؟!

تصویری از اینشتین و گودل، ریاضیدان معروف آلمانی

اخیرا عکسی در رسانه ها چاپ شده از اینشتین و شخص دیگری که گفته شده مرحوم حسابی است. در توضیح عکس آمده که حسابی برای مراسم نوروز اینشتین و برخی از فیزیکدانان دیگر را به خانه اش دعوت کرده بود! در این توضیحات با آب و تاب از مراسم نوروز ایرانیان و سنتهای آنها صحبت به میان آمده است که قلب هر ایرانی را به تپش می اندازد.

متأسفانه همه آنچه فرزند مرحوم حسابی (مهندس ایرج حسابی) به عنوان خاطرات حسابی در ذیل این عکس نقل می کند، دروغ است.

شخص کنار اینشتین در این عکس، گودل، ریاضیدان معروف آلمانی است که کیهان شناسان و نسبیت دانان او را با مدل گودل به عنوان یک عالم نامتناهی چرخان می شناسند. در آن سالی هم که نقل می شود نه حسابی در پرینستون بوده و نه دیگر فیزیکدانان که در این تخیلات زشت مکتوب آمده است.          

متأسفانه رسانه های ما به این گونه دروغ پردازی ها و شیادی ها دامن زده اند و بخشی از این اکاذیب متأسفانه به کتب درسی هم راه یافته است. لازم است جهت سلامت جامعه ی علمی کشور همه ی ما با این فساد اخلاقی مواجهه کنیم و نگذاریم بیش از این جوانان ما منحرف شوند!

 

نوشته ی:

دکتر رضا منصوری - مدیر اسبق انجمن فیزیک ایران

به نقل از:

مجله ی نجوم شماره 184

 
 
 
 
 
 
 
 
 
----------------------------------------------------------------------------------------------
 
حالا به صورت مفصل از دیدگاه سایت شریعتی

 

 

آيا دكتر محمود حسابي اسطوره فيزيك ايران و همكار انشتين بود ؟ آيا بد دفاع كردن بهترين حمله نيست ؟!

بياييد به جاي خرج كردن بيجا ، نسنجيده و نا آگاهانه از چهره هايي كه در خاك وطن خود ميشناسيم و به جاي خدشه دار كردن اين چهره ها و دچار شدن به تو هم و خود شيفتگي ، تنها باز كو كننده حقايق باشيم . ادعا هاي عجيب و غريب از ديزي آبگوشت خوردن انشتن با دكتر حسابي و القا شبهه كردن تصوير Kurt Godel بزرگترين رياضي دان قرن بيستم در كنار انشتين كه دكتر حسابي است و ... چه چيز را ثابت ميكند ؟!

 

شخص كنار انشتين در عكس ، رياضي دان معروف آلماني است كه كيهان شناس و نسبيت دانان او را با مدل گودال به عنوان يك عالم نامتناهي چرخان ميشناسند .


hesabi l.jpg


باز هم ماجراي دكتر حسابي و انشتين

 

  به دنبال  انتشار مطلبي كذب به همراه عكسي جعلي در مورد رابطه دكتر حسابي و انشتين و درج  عين آن در برخي جرايد ، مجله نجوم نيز  در اقدامي قابل تحسين در صفحه اول شماره 184 خود در ارديبهشت 88 به اين مطلب پرداخت   .  با تشكر از دكتر احمد شريعتي  (دكتراي فيزيك) كه چند ماه قبل در هنگام انتشار اين مطلب در اين پايگاه ، عكس را شناسايي  و مطلب را به من نقل كردند . ضمنا ايشان مقاله مفصلي نيز در مورد ادعاهای مربوط به دکتر حسابی و انیشتن در مجله فيزيك دارند كه تصوير آن مقاله نيز در همين پايگاه قابل دسترس ميباشد .  اما افسوس كه تعداد  خوانندگان مجله فيزيك و نجوم و يا پايگاههايي مانند اين پايگاه  شايد در كل ايران به  ؟؟؟؟  هم نرسد ( بهتر است بيان نشود  ! ) در حاليكه  ميليونها (؟) نفر  اكنون اين عكس را به عنوان عكس دكتر حسابي و انشتين مي شناسند در حاليكه شايد هرگزدر مسير  اخبار تكذيب شدن آن قرار نگيرند .


 در پایان هم بنده صرفا این مطلب رو در جهت آگاه سازی اذهان عمومی بازنشر کردم که فکر کنم درست باشه . به هر حال چیزی که با این منابع و هم چنین عکس آقای گودل بدیهی است این است که عکسی رو که ما انیشتن می دونستیم ، انیشتن نیست.

 

 

----------------------------------------------------------------

 

البته ناگفته نماند در بعضی موارد بیان شده که عکس واقعی انیشتن و حسابی این هست ! ( دیگه راست و دروغش با خداست ) برای مثال نظر آقا آرش در تبیان که بیان می کنه عکس واقعی این دو شخصیت اینه :

 

 

عکس Kurt Gödel

   

اطلاعات این دو بزرگوار :

 

دکتر سید محمود حسابی

متولد 23 فوریه سال 1903
تهران ، ایران
درگذشت 3 آگوست 1992 (سن 89)
در بیمارستان قلب ژنو و مدفون در تفرش ، ایران
زمینه های علمی : فیزیک ، مهندسی عمران و زمینه های مجاور
شناخته شده برای : بنیانگذار دانشگاه تهران، اختراع، نظریه بی نهایت ذرات توسعه یافته ، وزیر آموزش و پرورش در ایران، پدر و بنیانگذار فیزیک و مهندسی مدرن در ایران و دیگر کمک های ملی

 

Kurt Gödelمتولد 28 آوریل 1906
برنو ، موراویا، اتریش، مجارستان،
درگذشت ژانویه 14 ، 1978 (سن 71)
پرینستون ، نیوجرسی، ایالات متحده
شناخته شده برای : قضایای ناتمام گودل، قضیه کامل گودل , ...
جوایز قابل توجه : جایزه آلبرت انیشتین (1951)، مدال ملی علوم (ایالات متحده آمریکا) درعلوم ریاضی، آماری و محاسباتی (1974)
Signature

 

 

 --------------------------------------------------------------

 

 

در پایان بورسیه تحصیلی دانشگاه لندن:

 کمک هزینه تحصیلی پروفسور حسابی

 

 این بورس تحصیلی که به افتخار پروفسور محمود حسابی که زندگی خود را وقف فیزیک ، علوم ، تحقیقات و آموزش. تاریخچه : پروفسور حسابی برای اولین بار در بیروت به تحصیل شد ، او مدرک زیست شناسی خود را در سن هفده سالگی به دست آمده است. او بعدها مدرک کارشناسی در مهندسی عمران ، پزشکی ، ریاضیات و نجوم دست آورده است. او پژوهش در فیزیک را بر روی "حساسیت سلول های فتوالکتریک" ادامه داد و دکترای خود را در سن بیست و پنج را از دانشگاه سوربن دریافت کرد. پس از آن ، او را به ایران بازگشت و نقش مهمی در توسعه و نوسازی ایران. او تاسیس اولین دانشگاه در ایران به نام دانشگاه تهران ، او به عنوان وزیر فرهنگ در 1950s انتخاب شد ، در سال 1973 او مدال Commandeur لژیون د لا D' Honneur "اهدا شد. با توجه به خدمات ارزشمند خود را به علم و کشور خود او به عنوان "پدر فیزیک مدرن" داده شد.

متن انگلیسی

Professor Hessaby Scholarship

 This scholarship is in honour of Professor Mahmoud Hessaby who dedicated his life to Physics, Science, Research and Teaching

History:  Professor Hessaby was educated first in Beirut, he obtained his Biology degree at the age of seventeen. He later earned Bachelor Degree in Civil Engineering, Medicine, Mathematics and Astronomy.  He continued research in Physics on “Sensitivity of Photoelectric Cells” and received his PhD in the age of twenty-five from Sorbonne University.

After that, he returned to Iran and played a significant role in Iran’s development and modernisation. He established the first University in Iran called Tehran University, he was elected as Culture Minister in 1950s, in 1973 he was awarded the medal of “Commandeur de la Legion d’Honneur”.

Due to his invaluable services to Science and his country he was given the title of "Father of Modern Physics"

 
واقعا جای سوال هست که چرا مسئولین مرتبط آن طور که شایسته بود شفاف سازی نکردن . و باز هم حقیقت امر به درستی قابل تشخیص نیست .
من در این مقاله سعی کردم که مطلبو به جای درستی برسونم ، که امیدوارم این طور شده باشه.
 
-------------------------------------------------

تهیه و تنظیم :

 

عمران ۸۹ گیلان 


منابع استفاده شده :

 

1

2

3