میلاد چهارمین برج بلند دنیا...؟!

گزارش مهر از برج های مرتفع دنیا

برج میلاد به گفته مسئولان یادمان سازه مجری طرح برج میلاد به بلندترین ارتفاع خود یعنی 435 متر رسید و به صورت رسمی در رتبه بندی (رنکینگ) جهانی برج های مخابراتی (tv towers) به عنوان چهارمین برج مخابراتی جهان ثبت شد.

به طور کلی برج های جهان به دو نوع مخابراتی(tv towers) و آسمان خراش ها (sky scrapers) که با توجه به نوع سازه و عملیات مهندسی و طراحی در دو رتبه بندی متفاوت قرار می گیرند که برج میلاد با توجه به مخابراتی بودن در رنکینگ برج های تلویزیونی و مخابراتی به عنوان چهارمین برج مخابراتی جهان شناخته می شود ولی برج میلاد را نمی توان چهارمین برج بلند جهان نامید زیرا حداقل 7 برج جلوتر از میلاد در این رتبه بندی قرار دارند.

برج میلاد در رتبه بندی برج های مخابراتی پس از برج تورنتو (CN tower) با 553 متر ارتفاع ، برج مسکو (ostankino tower) با 540 متر و برج شانگ های (oriental pearl tower) با 467 متر به عنوان چهارمین برج مخابراتی بلند جهان با 435 متر ارتفاع ایستاده است در حالی که برج های غیر مخابراتی یا آسمان خراش هایی به مراتب بلندتر از میلاد در دنیا وجود دارند که به علت های فنی در رتبه بندی های متفاوتی قرار می گیرند.

می توان بلندترین ساختمان های جهان را به این ترتیب 1- برج تورنتو (CN tower) با 553 متر ارتفاع 2- برج مسکو (ostankino tower) با 540 متر ارتفاع 3- برج شیکاگو (sears tower) با 527متر بلندی 4- برج تایپه (taipei 101 tower) با 508 متر ارتفاع 5- برج شانگ های (oriental pearl tower) با 467 متر بلندی 6- برج های دوقلوی پتروناس در کوالالامپور(petronas twin towers) با 452 متر ارتفاع 7- برج سلطنتی نیویورک (Empire state building) با 449 متر ارتفاع 8- برج میلاد تهران (milad tower) با 435 متر رتبه بندی کرد.

بر همین اساس میلاد را نمی توان چهارمین برج بلند جهان دانست در حالی که حداقل 7 برج بلندتر از میلاد به ثبت رسیده است با این حال زمان ساخته شدن این برج ها نیز در مقایسه با میلاد بسیار جالب توجه است. برج سلطنتی نیویورک قدیمی ترین برج در میان این 8 برج در سال 1931 در 102 طبقه ساخته شد. امپایر استیت ، اولین ساختمان در دنیا بود که بیش از 100 طبقه داشت و به مدت 41 سال بلندترین آسمان خراش جهان بود. این برج با 3400 کارگر ظرف مدت 410 روز از ژانویه 1930 تا ماه می 1931 ساخته شد.

برج شیکاگو ظرف مدت 3 سال (73 - 1970) با هزینه 175 میلیون دلار ، برج تورنتو (76-1973) با هزینه 260 میلیون دلار ، برج مسکو (67-1963) ، برج تایپه (2004-1999) با هزینه یک میلیارد و 600 میلیون دلار ، برج شانگ های (95-1991) با هزینه 100 میلیون دلار و برج های دوقلوی کوالالامپور (98-1995) ساخته شده اند در حالی که برج میلاد از 1995 تا امروز در حال ساخته شدن است و شهرداری تهران وعده سال آینده را برای افتتاح آن داده است.

بررسی مقایسه ای ساخته شدن برج میلاد با دیگر برج های دنیا این نتیجه را دارد که روند ساخت برج میلاد طولانی ترین مدت یک سازه اینچنینی است در حالی که برج نیویورک در فاصله کمتر از 2 سال در 7 دهه قبل ساخته شده است ؛ به نظر می رسد دلیل طولانی شدن مدت ساخت میلاد بیشتر از دلایل مالی و فنی به دلیل عدم مدیریت درست و جابجایی فراوان مدیران شهری بوده است.

متاسفانه در شهری که عمر متوسط شهرداران آن کمتر از 2 سال است و مدیران شهری دائما در حال تغییر هستند نمی توان انتظاری بیشتر از این داشت در حالی که متوسط ساخته شدن برج های در این رده 3 سال بوده است که عموما با تکنولرژی 3 دهه قبل ساخته شده اند.

به هرحال برج میلاد نه به عنوان چهارمین برج بلند دنیا که به عنوان چهارمین برج بلند مخابراتی دنیا به ثبت رسیده است و به نظر می رسد اطلاع رسانی شفاف در این زمینه نه تنها می تواند از شبهه افکنی جلوگیری کند که وظیفه مسئولان شهری است؛ مطمئنا تبلیغات شهری و ایجاد احساس غرور در شهروندان یکی از راهکارهای جلب مشارکت شهروندان و ایجاد احساس تعلق به شهر است ولی نمی توان این عمل را با قلب حقیقت انجام داد در حالی که به سادگی با یک جستجوی اینترنتی می توان اطلاعات بسیاری در این زمینه یافت.

تهران اگرچه دارای نماد بسیار زیبایی به نام برج آزادی است که دارای یکی از منحصر به فردترین معماری های دوره معاصر است و متاسفانه با بی توجهی مسئولان به جایگاهی نازل تر از شان خود سقوط کرده است ولی از این به بعد برج میلاد در عرصه های جهانی یکی از نمادهای تهران است ، به همین دلیل اطلاع رسانی دقیق می تواند جایگاه این برج را نزد مردم بهتر تبیین کند.

          

منبع: خبرگزاری مهر

 http://www.sheshmim.com