سریع ترین آسانسورهای جهان

 

بر اساس اعلام امپوریس در فهرست سریع ترین های جهان :



۱- ساختمان تایپه ۱۰۱- تایوان 
این ساختمان ۵۰۹ متر مسافت دارد. آسانسورهای ساخت شركت توشیبا كه در این ساختمان تعبیه شده، قادرند مسافران را با سرعت ۱۰۱۰ متر در دقیقه یا ۶۰.۶ كیلیومتر در ساعت از طبقه ی پنجم به طبقه ۸۹ ساختمان ببرند. این سفر ۳۷ ثانیه طول می كشد كه در پایان آن مسافران پا بر ارتفاع ۳۹۲ متری بالای زمین خواهند گذاشت كه طبقه ی چشم انداز بلندترین ساختمان تایوان است. دو عدد از ۶۱ آسانسور موجود در این ساختمان به بالاترین سرعت كه ۱۰۱۰ متر در دقیقه است، می رسند و هر یك بیش از ۲ میلیون دلار قیمت دارد. 

۲- برج لندمارك یوكوهاما - ژاپن 
آسانسورهای میتسوبیشی كه در برج لندمارك ۲۹۶ متری یوكوهاما كارگذاشته شده، سرعت ۷۵۰ متر در دقیقه یا ۴۵ كیلومتر در ساعت دارد. با مجموعا ۷۹ آسانسور، این ساختمان سریع ترین آسانسور را در ژاپن دارد. تنها ۶۰ ثانیه طول می كشد تا این آسانسورها از طبقه ی دوم به شصت و نهمین طبقه برسند. 

۳- برج خلیفه دوبی - امارات متحده عربی 
آسانسورهای شركت اوتیس، نصب شده در برج خلیفه كه در حال حاضر بلندترین برج جهان است، در این فهرست جایگاه سوم را به خود اختصاص داده اند و حداكثر ۳۶ كیلومتر در ساعت یا ۶۰۰ متر در ثانیه سرعت دارند. مهندسین طراح این برج ابتدا تصمیم داشتند برای اولین بار در جهان آسانسورهای سه كابینه در این برج تعبیه كنند اما نهایتا آساسنورهای دوكابینه ای به جای آن كار گذاشته شد كه هر كابین آن گنجایش ۱۲ تا ۱۴ نفر را داراست. 

۳- ساختمان آفتاب ۶۰ - ژاپن 
این ساختمان ۲۴۰ متری در مجموع ۴۰ آسانسور میتسوبیشی دارد. یكی از این آسانسورها بازدیدكنندگان را با سرعت ۳۶ كیلومتر در ساعت از لابی به سكوی چشم انداز در طبقه ی ۶۰ می برد. در مواقعی كه وضعیت جوی هوا خوب است، بازدیدكنندگان از سكوی چشم انداز می توانند تا ۱۰۰ كیلومتر را ببینند. 

۳- مركز تجارت جهانی شانگهای - چین 
برج ۴۹۲ متری شانگهای چهار آسانسور دوكابینه ساخت شركت تیسن كراپ دارد كه مقصد آن لابی آسمان این ساختمان در ارتفاع ۲۴۰ متری زمین است. هریك از كابین های این آسانسور دارای ظرفیت ۲ هزار كیلوگرم است و با سرعتی معادل ۳۶ كیلومتر در ساعت حركت می كند. 

۳- برج شماره ۳ مركز تجارت جهانی - چین 
این ساختمان كه در پكن قرار دارد، آسمانخراشی ۳۳۰ متری است كه چهار آسانسور شیندلر پرسرعت دارد. این آسانسورها مستقیما به سوی لابی هتل در طبقه ی ۷۲ حركت می كنند. این آسانسورها طی مدت ۱۱ ثانیه به بالاترین سرعت خود كه ۶۰۰ متر در دقیقه است، می رسند. 

۴- مركز جان هانكوك شیكاگو- امریكا 
این ساختمان ۳۴۴ متری سریع ترین آسانسورهای امریكا در بردارد كه با سرعت ۳۳ كیلومتر در ساعت یا ۵۴۹ متر در دقیقه حركت می كند و به چشم انداز ساختمان در طبقه ۹۴ می رسد. در این طبقه بازدیدكنندگان قادر خواهند بود چشم انداز فوق العاده ای از شهر شیكاگو را تماشا كنند. همچنین برای طی مسافت لابی اصلی تا طبقه ی چشم انداز بازدیدكنندگان می توانند از پلكان استفاده كنند كه در مجموع شامل ۱۶۳۲ پله است. 

۵- برج مائوجین - چین 
با مجموعا ۱۳۰ آسانسور میتسوبیشی فعال، ساختمان ۴۲۱ متری مائوجین شانگهای دارای ۲ آسانسور سریع است كه تنها در ۴۵ ثانیه با سرعت ۳۲.۸ كیلومتر درساعت یا ۵۴۶ متر در دقیقه به سكوی چشم انداز در طبقه ی ۸۸ می رسد. طبقه ی چشم انداز این ساختمان ۱۵۲۰ متر مربع فضای ساخته شده دارد.براساس اعلام شركت امپوریس سریع ترین آسانسورهای جهان عمدتا در ساختمان های كلانشهرهای آسیایی به كار گرفته شده اند.

منبع