149سال پیش (17 فوریه 1863) در چنین روزی سازمان صلیب سرخ توسط هانری دونان سوییسی تأسیس شد. دونان در خانواده ای که در امور خیریه فعال بودند، متولد شد اما ایدۀ تشکیل این کمیته بیشتر متأثر از جنگ سولفورینو بود. جنگ سولفورینو(1859 میلادی) بین ناپلئون سوم و ویکتور امانوئل پادشاه ایتالیا از یک سو و فرانسوا ژوزف پادشاه اتریش و از سوی دیگراتفاق افتاد و منجر به شکست اتریش گردید.

- 

          حوالی سال ۱۸۶۰                                                                                                 در دوران پیری

در سال 1859 دونان دریافت که امپراطور فرمان جنگ نیروهای متحد فرانسوی – ساردن را در مقابل نیروهای اتریشی صادر و آنها را به منطقه شمال ایتالیا اعزام کرده است. او سعی کرد امپراطور را از این کار منصرف کند اما موفق نشد. بنابراین تصمیم گرفت تا پایان جنگ سولفرینو در لمباردی حضور یابد. دونان پس بازگشت به ژنو " خاطرات نبرد سولفرنیو" را نوشت که این اقدام او منجر به تشکیل کمیته امداد رسانی به مجروحان جنگی شد. اولین کنوانسیون صلیب سرخ در سال 1864 ایجاد شد که در آن بر مصونیت امدادگران تأکیده شده بود و توسط 14 کشور به رسمیت شناخته شد. 
هانری دونان به واسطه خدماتی که انجام داده بود جایزۀ صلح نوبل درسال 1901 را به خود اختصاص داد و سرانجام در30 اکتبر 1910 درگذشت .

یادش گرامی و روحش شاد

منبع