مسئله دیگر که در این روزهای نزدیک انتخابات ریاست جمهوری ذهن بسیاری از دانشجویان را درگیر کرده جلو کشیده شدن  تاریخ امتحانات پایان ترم دانشجویان دانشگاه‌های آزاد و دولتی است. اقدام عجولانه‌ای که ظاهرا به منظور تعطیلی دانشگاه‌ها قبل از برگزاری انتخابات انجام پذیرفته و صرفا با منطق محافظه‌کارانه قابل توجیه است. این تصمیم در کنار آسیب‌هایی که به کیفیت علمی دانشگاه ها دارد، به کاهش نشاط سیاسی دانشگاه و در پی آن جامعه در ایام انتخابات منجر خواهد شد که مطمئنا نفع هیچ کس در آن نیست...


متن نامه از وبسایت رسمی جنبش عدالتخواه دانشجویی

جنبش عدالتخواه دانشجویی در پی انتشار نامه‌ای از رئیس جمهور به وزیر علوم پیرامون عزل چند تن از روسای دانشگاه‌های تهران، طی نامه‌ای خطاب به محمود احمدی نژاد رئیس محترم جمهور نکاتی پیرامون رویکردهای خلاف قانون در قبال مجوز فعالیت تشکلها و نشریات دانشجویی، برخوردهای امنیتی با فعالیت‌های دانشجویی، جلو انداختن تاریخ امتحانات مطرح کرد و تصمیم اخیر ایشان را کیسه دوختن دولت برای استفاده از فضای دانشگاه‌های تهران و اقدامی جهت مهندسی فضای دانشگاه‌ها دانست.

متن کامل این نامه بدین شرح است:

جناب آقای دکتر احمدی نژاد

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

هفته گذشته نامه شما پیرامون برکناری برخی روسای دانشگاههای تهران در رسانه‌هایتان منتشر شد که بلافاصله واکنش هایی در پی داشت. ما اما با آنکه سالهاست بر سر این مسائل خون دل می خوریم؛ لکن با قدری تأمل و تدبر نکاتی چند را با حضرتعالی و مدیریت تحت نظرتان در میان می‌گذاریم. امیدواریم در این روزهای پایانی از هشتمین سال فعالیت دولت که ظاهرا دغدغه فضای دانشگاه پیدا کرده‌اید شنیده شود.

نامه با چنان رویکردی و بالاخص رسانه‌ای شدن در برهه نزدیک ایام انتخابات بیش از آنکه نشان دهنده دغدغه حضرتعالی برای حراست از آزادی و آزادگی باشد، کیسه دوختن دولت برای استفاده از فضای دانشگاه‌های تهران در انتخابات آتی را به ذهن متبادر می‌کند.

نمی‌خواهیم بر تمام عملکرد روسای دانشگاه‌های مورد اشاره در نامه حضرتعالی صحه بگذاریم، چرا که سیاست‌های سلیقه‌ای خلاف قانون – بالاخص در دانشگاه تهران-  امری است که در طول دو سال اخیر چندین بار مورد اعتراض دانشجویان عدالتخواه قرار گرفته است. اما مسئله اینجاست که چرا رئیس جمهور محترم و تیمشان پس از هشت سال و آنهم صرفا برای برخی از دانشگاه‌ها بدین نتیجه رسیده‌اند که نوع مدیریت آن در شأن دانشگاه و دانشگاهیان کشور نیست؟!

جهت اطلاع ریاست محترم جمهور باید عرض کنیم مواردی همچون فضای علم، اخلاق، آزادی و آزادگی و لزوم رویکرد غیر امنیتی که در نامه‌تان منعکس کرده‌اید سالهاست که دغدغه دانشجویان عدالتخواه و آزاده کشور است که نه صرفا در دو سه دانشگاه تهران، بلکه در اکثر دانشگاه‌های کشور رویه‌های خلاف آن پیگیری می‌شده است.

تجربه تلخ بسته و امنیتی شدن فضای دانشگاه در دوران به اصطلاح سازندگی و نیز دولتی شدن و آلت دست احزاب شدن در دوران به اصطلاح اصلاحات تجربه‌های تلخی است که جنبش دانشجویی در ذهن خود دارد و مطمئنا نخواهد گذاشت دولتی دیگر فضای دانشگاه را مهندسی کرده و در لوای شعارهای مقدس اهداف نامقدس را پیگیری کند.

البته محتمل است طبق رویه‌های سابق، رئیس جمهور محترم بخواهد با انداختن مشکلات بر گردن یک نفر و عزل وی انگشت اتهامات را از خود بردارد ولی باید متذکر شد که این حنا دیگر رنگی ندارد! اگر حقیقتا دلسوز فضای دانشگاه بودید باید خیلی زودتر از این به رویه‌ها و نه صرفا برخی مصادیق محدود اعتراض می کردید.

جناب آقای احمدی نژاد

آیا می‌خواهید لیست برخوردهای خلاف قانون با تشکلها، نشریات و فعالین دانشجویی از دانشگاه‌های فردوسی، علامه طباطبایی(ره)، تهران، علم‌و‌صنعت، کرمان، شاهرود، شیراز، مرودشت، اردبیل – که صرفا تجربیات این یک سال جنبش عدالتخواه دانشجویی می‌باشد – در کنار تجربیات تلخ سالهای گذشته و نیز تجربیات تشکل های آزاده دیگر که به خرواری از مصادیق بی‌قانونی‌ها و بدسلیقگی‌ها منجر شده است را با شما در میان بگذاریم تا شاید در این پایان کار دولت به عمق فاجعه پی ببرید؟

البته نمی‌خواهیم نفس برخورد را زیر سوال ببریم چرا که برخورد با قانون‌شکنان و هرج‌ومرج خواهان مطابق قانون و شرع، کاری بجاست ولی مسئله این است که مسئولین از یک طرف بی‌قانونی عده‌ای هرج و مرج خواه را علم می‌کنند و از طرف دیگر خود، قانون مورد استنادشان را زیر پا می‌گذارند.

ادامه ی بیانیه را در ادامه مطلب دنبال کنید ...


عمران ۸۹ گیلان همچنین به شما خواندن این مطلب را توصیه می کند :

دستور رییس جمهوربرای برکناری روسای دانشگاه ها حقیقت دارد ؟

دانشگاهی که در آن عدالت و آزادی نباشد، اسلامی نیست ...

بیانیه «جنبش عدالت خواه دانشجویی»در مورد فضای نقد و آزادی بیان


 

رئیس محترم جمهور

مسئله دیگر که در این روزهای نزدیک انتخابات ریاست جمهوری ذهن بسیاری از دانشجویان را درگیر کرده جلو کشیده شدن  تاریخ امتحانات پایان ترم دانشجویان دانشگاه‌های آزاد و دولتی است. اقدام عجولانه‌ای که ظاهرا به منظور تعطیلی دانشگاه‌ها قبل از برگزاری انتخابات انجام پذیرفته و صرفا با منطق محافظه‌کارانه قابل توجیه است. این تصمیم در کنار آسیب‌هایی که به کیفیت علمی دانشگاه ها دارد، به کاهش نشاط سیاسی دانشگاه و در پی آن جامعه در ایام انتخابات منجر خواهد شد که مطمئنا نفع هیچ کس در آن نیست. اگر دلسوزی مسئولانی که این روزها بیش از پیش دغدغه دانشگاه پیدا کرده‌اند حقیقی است، خوب است برای حل این مسائل نیز عکس العملی نشان دهند.

رئیس محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی

در نامه‌تان از شأن دانشگاه، رویکردهای غیر علمی و سیاسی در قبال دانشگاه و نیز اعتقاد به جوانان برومند دانشجو سخن به میان آورده‌اید. آیا حفظ جایگاه و شأن نخبگان دانشگاهی کشور این نیست که زمینه مطرح شدن انتقادات آنها به مسئولین را فراهم سازیم؟! سوال این است که آیا شما و دولت مطبوعتان به وظیفه پاسخگویی و حضور در جمع‌های دانشجویی و گوش دادن به انتقادات «جوانان برومند دانشجو» عمل نموده‌اید؟! آیا نمی‌شد طوری عمل کرد تا هر ساله شاهد گلایه رهبر انقلاب از پاسخگویی مسئولین و توصیه به آنها برای حضور در جمع‌های دانشجویی نباشیم؟

شما که در پاسخ به انتقادات نمایندگان تشکلهای دانشجویی در افطار دانشجویی سال گذشته فرمودید برخی اقدامات وزیر علوم مورد تأییدتان نیست، چرا تا حال هیچ اقدام جدی در این زمبنه صورت ندادید؟

با این حال، به نظر می رسد هنوز هم فرصت اندکی برای پاسخگویی پیرامون برخی مسائل مطرح شده در این سطور از جمله رویکردهای خلاف قانون در قبال مجوز فعالیت تشکلها و نشریات دانشجویی، برخوردهای امنیتی با فعالیت‌های دانشجویی، جلو انداختن تاریخ امتحانات و مسائل مطرح نشده در این سطور همچون مسائل آموزشی دانشجویان، اختصاص بورس‌های تحصیلی مختلف به افراد خودی وزارت علوم، نحوه گزینش هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها، پذیرش دانشجوی پولی و غیره، باقی است و دانشجویان از حضور مسئولین برای پاسخگویی استقبال می‌کنند.

والسلام علیکم و رحمة الله

جنبش عدالتخواه دانشجویی