در تاریخ ۲۹/۱۲/۹۱ به روز شد . 

 در تاریخ ۱۸/۱/۹۲ به روز شد . 

 در تاریخ ۲۲/۱/۹۲ به روز شد . 


متن دستور رئیس جمهوری در پایین این گفتگو آمده است


 

 

عضو کمیسیون آموزش مجلس:

وزیر علوم اگر از نامه احمدی نژاد تبعیت نکند، باید استعفا دهد. 

آموزش - نامه رییس جمهور به وزیر علوم درباره برکناری روسای دو دانشگاه اگر صحت داشته باشد، چه عاقبتی در پی دارد؟

 

 

 

 

 

 

 

امید کریمی: شبکه ایران، ارگان اینترنتی روزنامه دولت، نامه ای از محمود احمدی نژاد، رییس جمهور منتشر کرده است که از کامران دانشجو، وزیر علوم خواسته روسای دو دانشگاه تهران و تربیت مدرس را برکنار کند. همچنین گفته شده فشار برای برکناری روسای جهاد دانشگاهی و دانشگاه امیرکبیر هم وجود دارد. (این خبر را بخوانید)

تا ساعت انتشار این خبر، هنوز وزارت علوم صحت و سقم این نامه را تایید نکرده است و البته پایگاه های رسمی اطلاع رسانی ریاست جمهوری هم چنین نامه ای را منتشر نکرده اند. اما اگر این نامه صحت داشته باشد، چه اتفاقی می افتد؟

جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می گوید وقتی درخواست رییس جمهور کتبی شده، وزیر باید اطاعت کند، مگر اینکه زیر بار نرود و استعفا دهد.

گفتگوی خبرآنلاین با او را بخوانید؛

 

نامه آقای احمدی نژاد به وزیر علوم را خوانده اید؟

نه، اما اس ام اس داشتم که در آخرین روز کاری سال 91، آقای رییس جمهور نامه ای نوشته به وزیر علوم که هم رییس جهاد دانشگاهی، هم دانشگاه تهران و دانشگاه امیرکبیر و تربیت مدرس را برکنار کند.

 

پیش از این وزیر علوم فشارها برای برکناری روسای دانشگاه ها را رد کرده بود. آیا تاکیدی قبلا بوده است؟
خبرهایی بود درباره اینکه فشاری روی دکتر دانشجو و وزیر کشور و برخی وزرا هست برای برکناری برخی مدیران، که آدم هایی خوبی هستند و توانستند کاری انجام دهند، اما این تغییرات در شب عید و در آستانه انتخابات، شائبه بحث انتخابات را تقویت می کند. به هر حال دانشگاه تهران و امیر کبیر جز دانشگاه های بزرگ هستند و در معادلات سیاسی تاثیرگذار هستند. تغییر روسای اینها به صلاح کشور نیست. این درحالی است که در آخرین روزهای دولت که همه باید از برنامه های دولت و کارهای مناسب بگویند، اما این کارها فضای یسیاسی کشور را دجار تنش می کند. من توصیه می کنم اقای احمدی نژاد عاقلانه عمل کند.

 

آقای دانشجو می تواند زیر بار این تغییرات نرود؟

وزیر علوم باید دلایل خودش را برای نگه داشتن این افراد بگویند. اما حالا که کتبی نوشته شده، حکم دستور را دارد و مطابق قانون باید اجرا کند. اما به نفع کشور نیست.
 

وزیر علوم اگر قبول نکند، برکنار می شود؟

اینکه رییس حمهور درخواستی از مدیرانش داشته باشد و اختلاف نظر هم وجود داشته باشد، امری عادی است. اما اینکه کتبی بنویسد، حرف دیگری است. دکتر دانشجو یا باید بپذیرد و یا استعفا دهد. به هر حال مطابق قانون دربرابر دستور کتبی نمی تواند مقاومت کند.

 

روز آخر سال این تصمیم گرفته شده است، فکر می کنید هدفی از این انتشار این نامه در ساعات پایانی سال بوده است؟

دیروز اگر مطرح می شد در کمیسیون اموزش و تحقیقات درباره اش موضع می گرفتیم. آقای رییس جمهور شاید هم می خواسته مجلس تعطیل شود و بعد دست به این کار بزند. چون مجلس بالاخره اهرم هست. با این حال نصیحت می کنیم به دولت که در پایان سال این کار را نکند.

 

 


 

 

شبکه ایران نوشت:

 

 

احمدی نژاد در نامه ای به وزارت علوم خواستار برکناری رییس دانشگاه تهران و تربیت مدرس شد.متن نامه رییس جمهور به وزیر علوم بدین شرح است:

 

سلام علیکم
به عنوان یک دانشگاهی و وزیر به خوبی میدانید که دانشگاه بالاترین مقام علمی کشور است که اساتید فرهیخته و مومن دهه های متوالی نخبگان و زبدگان جوان این مرز و بوم را با عشق و ایمان و فداکاری تربیت کرده اند .
دانشگاهیان خدمات علمی و فناوری گسترده و افتخارآمیزی را به ملت بزرگ ایران تقدیم داشته اند که به طور مستمر شاهد به ثمر نشستن آنها هستیم . در دوره ی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همپای ملت فداکاریها کردند و هزاران شهید و جانباز والامقام سند پیوند مقدس آنان با انقلاب و ملت است .
فرزندان ملت باید در فضای متعالی علم و اخلاق ، مشق آزادی و آزادگی ، وطن دوستی ، خداخواهی و خدمت گزاری کنند و خود را برای فردای بهتر و زیباتر و مسئولیت بزرگ ساختن و پیشرفت و استقرار عدالت و توحید آماده کنند . فضای عمومی دانشگاه باید سرشار از امید و مهربانی و آزادی و احترام و اعتماد باشد .

 


متاسفانه و بر اساس اطلاعات دقیق در دو دانشگاه مهم ، دانشگاه تهران که مادر دانشگاه های کشور و پرافتخار ترین آن است و دانشگاه تربیت مدرس که تنها مرکز رسمی تربیت مدرسین کشور است فضای عمومی به گونه ی دیگری مدیریت میشود که نه تنها سازنده نیست ، بلکه تا حدودی در نقطه مقابل حرکت عمومی ملت و شئون دانشگاه و دانشگاهیان است .
رویکرد سیاست زده و غیرعلمی و یا احیانا امنیتی توسط مدیران در محیط اجتماعی ناکارآمد و تخریب کننده و در محیط دانشگاهی ناکارآمدتر و مخرب تر است .
اینجانب ضمن احترام به روسای محترم این دو مرکز مهم علمی کشور و پیرو تذکرات متعدد چندین ماهه ی اخیر انتظار دارد بدون هر گونه ملاحظه ، جز شان و ماموریت علمی و فرهنگی و ایمانی دانشگاه و جز ارزشهای انقلاب اسلامی ، وظیفه ی قانونی خود را در صیانت از حریم دانشگاه به فوریت عمل نمایید و با نصب مدیران آشناتر به ظرافت ها و الزامات کار دانشگاهی از مدیران فعلی در محل دیگری استفاده فرمایید .


به خوبی میداند که اینجانب به جنابعالی و این عزیزان و همه ی همکاران دانشگاهی و جوانان برومند دانشجو و سربلندی کشور و دانشگاه عمیقا علاقه دارم .
از خداوند منان برای همگان سعادت و سلامت و برای جنابعالی و این برادر کوچک شما توفیق خدمت بیشتر و والاتر به ملت و انقلاب عظیم اسلامی تحت توجهات حضرت ولیعصر (عج) مسئلت دارم .

 


 

محمد حسین نجاتی از خبرآنلاین :

 

با برکناری احتمالی وزیر علوم کابینه از حد نصاب نمی افتد ؟

 

 

تمرد از دستور احمدی نژاد برای برکناری روسای دانشگاه ها، می تواند تاریخ را در دولت دهم تکرار کند. مسئولان وزارت علوم معتقدند دستور احمدی نژاد شباهت زیادی با دستور اش به مرضیه وحید دستجردی دارد و به نظر می رسد تمرد دانشجو از دستور احمدی نژاد منجر به برکناری او می شود. حتی این برکناری هزینه ای نیز برای دولت ندارد و منجر به از حد نصاب افتادن دولت نیز نمی شود. به طوریکه از بین 18 وزارتخانه فعلی دولت، 10 نفر از وزرا از ابتدای دولت در سمت خود باقی هستند و نه وزیر تاکنون تغییر کرده‌اند که اگر کامران دانشجو از دولت برکنار شود، کابینه نیازمند رای اعتماد مجدد مجلس نیست. چرا که وزارتخانه‌های ادغام شده در زمره برکناری محسوب نمی شوند.

 

منبع


 

به گزارش برترین ها :

 

نامه ای از رئیس جمهور در خصوص برکناری روسای دانشگاه دریافت نکردیم
 

مدیر کل دفتر وزارتی وزارت علوم و مشاور وزیر در خصوص شایعات نامه رئیس جمهور مبنی بر برکناری روسای برخی از دانشگاه ها، تاکید کرد که تا کنون نامه ای در این زمینه دریافت نکرده ایم.

رسول ملک فر امروز در وزارت علوم تحقیقات و فناوری در خصوص دریافت نامه ای توسط وزیر علوم از سوی رئیس جمهور مبنی بر برکناری روسای دانشگاه های تهران، تربیت مدرس و صنعتی امیرکبیر، گفت: طی چند روز گذشته و حتی امروز هیچ نامه ای مبنی بر این دستور رئیس جمهور از سوی دفتر وزارتی این وزارتخانه دریافت نکرده ام.

وی ادامه داد: پیش از این در خصوص برکناری این افراد شایعاتی مطرح شد اما بعید می دانم چنین اتفاقی رخ دهد.

مدیر کل وزارت علوم بار دیگر تاکید کرد که این موارد جنبه جدی شدن ندارد و بار دیگر تاکید می کنم که هیچ نامه ای در این خصوص به دفتر وزارتی نیامده و در کارتابل ها قرار نگرفته است.

به گزارش مهر، امروز دوشنبه 28 اسفند ماه اعلام شد که رئیس جمهور با نوشتن نامه ای به وزیر علوم دستور برکناری برخی از روسای دانشگاه های تهرانی را صادر کرده است.

 


 

 

 
علی مطهری در گفت​وگو با خبرآنلاین
 
 
 در پاسخ به سوالی که به دستور اخیر رئیس​جمهور به وزیر علوم برای برکناری روسای دانشگاه​های تهران و تربیت مدرس اشاره داشت، گفت: آنچه که در متن این نامه آمده، حرف​های خوبی است.
 
وی با اشاره به اینکه خودش هم منتقد حاکمیت فضای امنیتی در دانشگاه​ها است، افزود: دانشجویان و اساتید نباید نگران اظهار نظر در محیط​های دانشگاهی باشند.
 
نماینده تهران اقدام رئیس جمهور در این امر را دیرهنگام خواند و پرسید: چرا آقای احمدی​نژاد پس از حوادث سال 88 و طی سه چهار سال گذشته به این موضوع نپرداختند؟

به گفته مطهری این اقدام رئیس​جمهور می​تواند شائبه​های ایجاد که مبادا اهداف انتخاباتی پشت سر این مساله وجود دارد.

 


 
خبرگزاری مهر: وزیر علوم پس از مدتها سکوت در خصوص دریافت نامه جنجالی رئیس جمهور برای برکناری روسای دو دانشگاه تهران و تربیت مدرس، امروز واکنش نشان داد.

 کامران دانشجو صبح امروز در حاشیه دیدار با روسا و معاونان وزارت علوم با اشاره به خبرها و تحليل‌هاي مختلفي كه در رسانه‌ها درخصوص انتشار نامه رئيس جمهور منعكس شده است، اظهار داشت: اينجانب نامه مذكور را اول بهمن 1391 يعني 58 روز قبل از انتشار آن، در حاشيه جلسه هيأت دولت دريافت نمودم.

 در همان زمان در ديداري صميمانه با رياست محترم جمهوري، توضيحات مورد نظر را به استحضار ايشان رساندم و پس از آن تاكنون دستور جديدي اعم از كتبي يا شفاهي در اين رابطه ابلاغ نگرديده است، بديهي است در چنين مواردي نظرات تبيين مي‌شود اما تصميم نهايي بر اساس رعايت موازين و سلسله مراتب با رئيس جمهور محترم است و اوامر صادره اجرا مي‌گردد.


وي افزود: طبق اظهار مشاور ارشد رياست جمهوري، رئيس جمهور محترم از رسانه‌اي‌شدن موضوع مكدر شده و به مسئولين ذيربط تذكر داده‌اند.

وزير علوم همچنين در توضيح اظهار عدم اطلاع مديركل حوزه وزارتي از ابلاغ چنين نامه‌اي بيان داشت: با توجه به گفتگوي حضوري با رئيس محترم جمهور و اينكه نامه دريافتي از طريق دبيرخانه و سيستم پيام دولت وصول نشده بوده بنابراين مطلب ايشان مبني بر عدم دريافت نامه در آن زمان صحيح است.
 

خبرگزاری مهر:  وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جزئیات نامه رئیس جمهور و رسانه ای شدن آن را درباره برکناری 2 رئیس دانشگاه تشریح کرد و درباره تصمیمات خود در خصوص تذکر یا دستور دوباره رئیس جمهور در این زمینه توضیحاتی ارائه داد.

کامران دانشجو صبح امروز پنجشنبه در مرکز آموزش عالی هتلداری پردیسان در مشهد در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسش ما در خصوص نامه رئیس جمهور مبنی بر برکناری روسای دو دانشگاه تهران و تربیت مدرس ، برخی شایعات از جمله همکاری وی با احمدی نژاد برای نوشتن و انتشار این نامه، نامه زیباکلام به رئیس جمهور در خصوص دیر اقدام کردن برای نوشتن چنین نامه ای و دستور برکناری فرهاد رهبر و بیژن رنجبر پاسخهایی ارائه داد.

شرح دریافت نامه از رئیس جمهور و حاشیه های پس از آن

وی با تشریح کامل جزئیات دریافت این نامه از سوی احمدی نژاد گفت: من در تاریخ 1 بهمن ماه 91  در حاشیه جلسه دولت نامه ای را که در داخل پاکتی قرار داشت دریافت کرده و همانجا و همان لحظه نامه را مطالعه کردم و پس از پایان  جلسه هیات دولت  توضیحاتی را برای رئیس جمهور ارائه کردم.

وی که به صحبت های رد و بدل شده بین خود و رئیس جمهور اشاره ای نکرد افزود: بعد از توضیحاتی که من به رئیس جمهور ارائه دادم روال، کاملا طبیعی بود  و رئیس جمهور در این باره هیچ دستور شفاهی یا کتبی در این خصوص تا این لحظه برای برکناری این دو نفر صادر نکرده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص ناراحتی رئیس جمهور از انتشار چنین نامه ای  اظهار داشت: رئیس جمهور و من در ایام نوروز و در روزهای پس از تعطیلات هم با یکدیگر دیدار داشته درباره تمام مسائل به جز این موضوع با یکدیگر صحبت کردیم اما درباره این نامه هیچ موضوعی مطرح نشد ولی با این حال تماسی از دفتر مشاور ارشد رئیس جمهور ثمره هاشمی داشتم و به من اعلام کرد که رئیس جمهور از انتشار این نامه ناراحت شده و به مجموعه ای که این نامه را رسانه ای کرده تذکرات لازم را داد.

دانشجو در ادامه گفت: 58 روز پس از دریافت این نامه یعنی در 28 اسفندماه وقتی که صبح در محل کارم حاضر شدم مدیر کل دفتر وزارتی اصرار داشت که درباره موضوعی با من دیدار کند. وقتی با یکدیگر دیدار کردیم به موضوع رسانه ای شدن این نامه اشاره و ابراز نگرانی کرد که بسیاری از رسانه ها درباره این نامه مواردی را منتشر کرده اند این در حالی است که مدیر کل وزارتی من این نامه را از کانال خود دریافت نکرده  بود. من بهوی تاکید کردم که همان چیزی را که می داند اعلام کند اگر نامه ای دریافت کرده به رسانه ها بگوید دریافت کرده و اگر هم نامه ای نگرفته عین آن را اعلام کند.

وی در ادامه گفت: در 5 فروردین ماه سال جاری این نامه در سیستم پیامگیر دولت وارد شد. وقتی عین نامه را دیدم این نامه تاریخ و شماره ای نداشت و برای خودم هم این سئوال پیش آمد که چرا این نامه تاریخ و شماره ندارد اما از آنجایی که عادت ندارم فکر بد کنم هیچ فکری نکردم. تصمیم گرفتم در خصوص اتفاقات پیش آمده تا بعد از تعطیلات سکوت کنم و از طرفی دیگر منتظر تحلیل های رسانه ای بودم و فکر هم نمی کردم که این موضوع آنقدرها اهمیت داشته باشد.

وی در خصوص این دستور رئیس جمهور تصریح کرد: حتی وقتی در مجلس هم با اعضای کمیسیون آموزش ملاقات کردم بر این نکته تاکید داشتم که رئیس جمهور حق برکنار اعضای کابینه و صدور دستورات جدید را دارد. من و آقای رئیس جمهور نزدیک به 26 سال است که ارتباط دوستانه و صمیمانه ای داریم. من و احمدی نژاد اگر رئیس جمهور یا وزیر نبودیم باز هم من وی را دوست داشتم و دوست دارم و فکر می کنم این احساس متقابلا نیز وجود دارد. بنابراین ما با یکدیگر دوست هستیم و بسیار با هم راحت صحبت می کنیم اما پس از صحبت هایی که من با وی داشتم در این خصوص هیچ دستور جدیدی صادر نشد. هر چند که حق رئیس جمهور است که هر دستوری که می دهد من در این باره اجرا کنم.

وی درباره اظهار نظر صادق زیباکلام در خصوص این نامه رئیس جمهور اظهار داشت: من با شخص نویسنده این نامه به رئیس جمهور هیچ کاری ندارم اما به نظرم چنین مواردی سوءاستفاده از یک موضوع کاملا عادی است زیرا هیچ کسی نمی تواند شبهه و انتقادی به نشاط علمی دانشگاهها وارد کند.

وی در پاسخ به پرسش مهر در این خصوص که اگر رئیس جمهور دستور جدیدی برای برکناری روسای دو دانشگاه تهران و تربیت مدرس صادر کند شما چه اقدامی انجام خواهید داد؟ تصریح کرد: فعلا که دستوری صادر نشده اما هیچ شکی بر اجرایی کردن این دستور رئیس جمهور از سوی من وجود ندارد.

کامران دانشجو همچنین در خصوص همکاری وی با احمدی نژاد در باره نوشتن و انتشار چنین نامه ای ، منشاء این گمانه زنی را فکرهای منفی گرا دانست و ادامه داد: این موردی که در رسانه ها مطرح شد کاملا ضد اخلاقی است. من خودم را قائل به این می دانم که هیچ گاه از چارچوب قانون خارج نشوم و این موضوع کاملا بی ارتباط است هر چند که حق رئیس جمهور است در هر زمانی که تشخیص دهد هر اقدامی در خصوص کابینه انجام دهد.

واکنش به کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره برخی شایعات در خصوص کاندیداتوری اش برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تصریح کرد: دوست ندارم دروغ بگویم اما اگر وزیر نبودم شاید در ذهنم چنین چیزی می آمد اما تا زمانی که وزیر هستم هیچ گاه به این موضوع فکر نمی کنم.

وی خاطرنشان کرد: من خودم را جزو خانواده اصولگرایان می دانم و چارچوب فکری من اصولگرایی است. الان هم که وفور کاندیداتوری در جناح اصولگرایی به راحتی دیده می شود و تکلیف نیامدن در عرصه انتخابات هم خودش می تواند یک تکلیف باشد.

افزایش تشکلهای اسلامی دانشجویی

دانشجو در خصوص فراخوانده شدن وی به مجلس به علت ممانعت از تاسیس انجمن های اسلامی در برخی از دانشگاههای کشور در پاسخ به مهر گفت: هم اکنون 234 تشکل اسلامی دانشجویی در دانشگاههای کشور در حال فعالیت است که این تعداد در نخستین روزهای حضور من در وزارت علوم تنها 136 تشکل بود.

 به هر حال دانشگاهها برای تاسیس این تشکل ها نیاز به امکانات و مجوزهایی دارند. پس از رسانه ای شدن این موضوع از معاونت فرهنگی وزارت علوم توضیحاتی خواستم . هر چند هنوز نامه ای مبنی حضورم در مجلس دریافت نکرده ام اما در این زمینه مشکلی وجود ندارد و می توانم پاسخ های لازم را ارائه دهم.